Humanister i Erhvervslivet —
Du er meget mere end dine usikkerheder
OUTPUTS
UDFORDRING
At skabe et koncept og en film, som vækker følelser dybt i målgruppen, og som opfordrer humaniorastuderende til at afsøge deres kompetencer i erhvervslivet.
Løsning
Et koncept, der sætter fokus på de usikkerheder og følelser, som humaniorastuderende kan sidde med. Gennem overdrevne scenarier opfordrer reklamefilmen målgruppen til ikke at lade sig hæmme af usikkerheder, men i stedet at forfølge drømmen og kigge mod erhvervslivet.
Udfordring
Hvordan får man humaniorastuderende til at engagere sig i en frivillig organisation, som har til formål at bygge bro mellem humanister og erhvervslivet?
Helt overordnet var det dette spørgsmål, der blev stillet på vores første møde med HiE. De var i tvivl om, hvad der afholder en stor del af deres målgruppe fra at deltage i arrangementer og blive frivillige i foreningen. De manglede forståelse for målgruppen, og så manglede de en måde, hvorpå de kunne trænge igennem til dem.
Helt konkret ønskede de et output; en film, som skulle tale så stærkt til målgruppen og vække så meget interesse, at man fik lyst til at tage næste skridt.
Løsning
Vi startede med at lave en målgruppeundersøgelse, hvor vi havde dybdegående snakke med målgruppen. Her blev det klart, at det, der afholder de studerende mest, faktisk ikke er deres manglende interesse, men derimod deres usikkerheder.
De er usikre på rigtig mange aspekter i erhvervslivet, og derfor er de også bange for at springe ud i det. Dette affødte en masse interessante citater. Citater, som vi hurtigt blev klar over, at vi skulle bruge i det kreative koncept.
Vi udvalgte derfor de 4 stærkeste citater og besluttede os for at arbejde videre med dem. Herfra gik vi i gang med kreativt at bearbejde kommunikationen. Vi ønskede at gøre mere end blot at fortælle om usikkerhederne. Vi ønskede at vække følelser og underminere usikkerhederne. Vi ville vise de humaniorastuderende, at deres største hæmsko faktisk er deres usikkerheder.
Resultatet blev et kreativt koncept, hvor vi udpensler det metaforiske i usikkerhederne til et punkt, hvor det bliver tydeligt overdrevet, hvorved usikkerhederne undermineres. Reklamefilmen bruger disse overdrevne eksempler gennem et narrativ, der går fra usikkerhed - bruddet med usikkerhederne - sejren. Altså et narrativ der kommunikerer, at det eneste, der afholder humanister fra at være de bedste, er deres egne usikkerheder. At de er meget mere end deres usikkerheder.
Resultat
Reklamefilmen endte med at få ekstra sponsorater fra Dansk Magisterforening og Tuborgfondet grundet dens stærke kommunikation. Tuborgfondet bruger aktivt filmen og HIE som eksempel på alt det gode arbejde, den støtter. Vigtigst af alt, så har HiE fordoblet antallet af medlemmer i løbet af 4 måneder fra filmens offentliggørelse.